Banff en Lake Louise. - Reisverslag uit Golden, Verenigde Staten van Kees en Ilona Konings - WaarBenJij.nu Banff en Lake Louise. - Reisverslag uit Golden, Verenigde Staten van Kees en Ilona Konings - WaarBenJij.nu

Banff en Lake Louise.

Blijf op de hoogte en volg Kees en Ilona

05 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Golden

Zondag 3 augustus.

Slapen naast een gletsjer valt wel mee, als de deken maar dik genoeg is. We worden wakker van de eerste campers die al weer wegrijden. Voor wij weggaan, maken we eerst nog een paar mooie foto's 21van de gletsjers in het licht van de opkomende zon. Daarna gaan we de Icefields Parkway weer op richting Peyto en Bow Lake.
Omdat het nog zo vroeg is, hebben we de weg bijna helemaal voor onszelf en kunnen we rustig rijden.
Bij Peyto Lake begint het al aardig druk te worden, maar we kunnen de camper toch goed parkeren. Het is maar een korte wandeling naar het meer. Het is een mooi uitzicht. Als we terug willen gaan zien we een bordje waarop staat dat er ook een korte wandeling is van een paar km. Wij het pad op en na een tijdje komen we ergens wat hoger op de berg uit. De beloning is er weer. Het uitzicht wat eerst gewoon was en belemmerd door een bus Japanners is nu geweldig.
Japanners zie je hier bijna net zo veel als Canadezen. Ze reizen in grote bussen die overal heel even stoppen en weer snel naar de volgende stop gaan. Ze zijn niet groot, je zou erover kunnen struikelen.
Terug bij de camper gaan we naar Bow Lake, maar een paar km verder. We zien dat de parkeerplaats al flink vol staat en parkeren de camper op de parkeerplaats van de lookout. Het is nog geen 12 uur, dus zitten we nog even lekker in het zonnetje en kletsen wat met een Amerikaanse mevrouw, die een stel fietsers begeleidt, die door de Rockies fietsen. De fietsen stellen niet veel voor, veel oude modelletjes ( dranghekken).
We eten een paar boterhammen en gaan op weg langs Bow Lake richting Crowfoot Glacier. Een wandeling van totaal 11km. In het begin gaat het pad langs het meer, maar daarna gaast het steil omhoog om in de oude gletsjerkom te komen. We wandelen helemaal tot aan de voet van de waterval. Onderweg helpen we nog een mevrouw, die via een verkeerd pad gewandeld is en op een steil stuk niet meer voor of achteruit durft. Het hele dal lijkt erg veel op het Cirque du Troumouse in de Pyreneeën, alleen lopen hier geen stinkende ezels.
Terug bij de camper gaat het betrekken en niet veel later begint het te regenen. Als we Lake Louise binnenrijden regent het nog steeds en nemen we een verkeerde afslag en komen in een file terecht. Het probleem met zo'n grote camper is dat je niet zo maar even draait. Eenmaal verkeerd, duurt het gewoon even voordat je weer met je neus de goede kant uit staat. In Lake Louise is het een gekkenhuis en we besluiten om door te rijden naar Banff. Hopelijk vinden we daar een plekje op de overflow, want het is nog steeds druk. In Banff is het ook erg druk en na een paar keer hen en weer te hebben gereden in de drukke hoofdstraat, besluiten we het dorp uit te rijden en zo een camping te vinden.
Als we weer op de snelweg zijn richting Calgary, zien we een bordje van Tunnel Mountain Campside. Op het bord staat niet dat ze vol zitten, dus rijden we er naar toe. We boffen, we krijgen een full hook up, in een straatje waar plaats is voor 50 campers. Zo zijn er zes straten. Alle plaatsen met stroom, water en afvoer.
We hebben nog niets van Banff grezien, dus gaan we proberen hier nog een nachtje te staan.

Maandag 4 augustus.

We slapen eerst een lekker uit en zijn pas om een uurtje of half negen wakker. Na het ontbijt gaan we eerst een dagje extra regelen, ( dat kan, als ik de camper 1 plek verder rijd?????). Het is weer heerlijk weer als we naar Banff wandelen. Het is een echt toeristisch dorp en alle winkels die je ook in de Alpen ziet zijn er. We kijken eens in een paar winkeltjes, kopen wat spulletjes en Ilona gaat naar de kapper!!!!
Net als gisteren gaat het rond een uur of drie betrekken en begint het te regenen. We vluchten de Starbucks binnen, want daar heb je goed internet. We zetten nog wat foto's online en wandelen via Tunnel Mountain terug richting Camping, Maar als we op de top staan zien we geen pad , wat verder gaat. We hebben dus ergens een afslag gemist of moeten de hele weg terug. Gelukkig vinden we na een tijdje het juiste pad. We zijn pas weer om half negen op de camping en hebben dan 10 km gelopen. Totaal vandaag bijna 18km, niet gek voor een rustdag.

Dinsdag 5 augustus.

Wauw, wat zijn wij vroeg wakker! Het is nog maar net half acht geweest, als wij de camping afrijden richting Johnston Canyon. Een hele mooie wandeling die heel erg populair is. Om maar zeker te zijn van een parkeerplaats zijn we al vroeg op weg. Het is nog koud en de lucht is voor de eerste keer in sinds Jucluelet niet stralend blauw. Het parkeerterrein bij Johnstons Canyon is al aardig vol maar we vinden nog een mooi plek. Eerst maar eens een lekker fully cooked breakfast en daarna op pad. De wandeling langs de canyon is mooi en er zijn ook goed aangelegde paden. Per jaar ( een half jaar dus) komen hier meer dan een miljoen mensen de wandeling doen. We maken foto's en ontdekken dat Travetin gemaakt wordt door een alg, die zuurstof uit water haalt en zich vastzet op een rots waar steeds water overheen stroomt.
Op het eindpunt van de wandeling zijn we alleen, maar als de weg terugnemen wordt het al snel drukker ( vooral weer veel Japanners ). Als we terugkomen op de parkeerplaats is het geweldig druk. De auto's staan al tot op de weg. We hebben dan 5 km gewandeld.
We rijden door naar Lake Louise. Daar was het de vorige keer een gekkenhuis en nu alleen maar heel druk. Op het eerste de beste parkeerterrein zetten wij ons bakbeest weer weg. Voordat we het terrein aflopen staat het ook al helemaal vol.
We wandelen langs het enorme hotel en het meer. Daarna gaan de meeste mensen terug, maar begint voor ons pas de wandeling. We willen naar de plain of the six glaciers. Een plateau in de bergen waar oorspronkelijk 6 gletsjers hun water gaven. De gletsjers zijn er nog steeds, maar ook weer een stuk kleiner dan 100 jaar geleden. Het is wat je noemt een uitdagende wandeling. Er zijn steile stukken en soms gaat het pad ook langs een steile afgrond, maar er zijn kabels om je zelf aan vasthouden. Als we er aankomen is het toch best wel druk. Er is een heel mooi thee huis, waar we thee drinken en taart eten. Alles wordt er aangevoerd met een helikopter en de mensen moeten alles zelf bakken in de keuken van het theehuis. Ze nemen ook alleen het afval aan van wat ze verkocht hebben, je eigen afval moet je beneden zelf weggooien.
De terugweg gaat via Lake Agnes en Mirror Lake. We "spelen" nog een beetje met een vogel met een hele lange snavel en en squirrel,die allebei uit je hand eten. De vogel komt na een tijdje op mijn hand zitten. De kleine eekhoorn op mijn been. Als we weer terug zijn bij de camper hebben we 16 km gewandeld. Dat zijn er vandaag 21. Bij de camper drinken we eerst een biertje en rijden daarna naar het "dorp" Lake Louise. ( hier is Calfven een wereldstad bij). We moeten nog brood kopen. Daarna rijden we naar Golden waar we morgen een rustdag willen hebben.

• 06 Augustus 2014 - 15:22

Sjaak:

Meneer Kees er zijn er dus meer die uit je handen eten.
    Als zelfs de vogels dit al gaan doen.
    Prachtige foto's op Facebook